Особливості мислення гравців у покер (Джеред Тендлер)

Джеред Тендлер – тренер з психології покеру; серед його клієнтів більше 200 покерних гравців, автор книги «The Mental Game of Poker».
Дана стаття взята з книги «The Mental Game of Poker 2″(«Покер: Ігри розуму 2») Джеред Тендлера, яка повністю присвячена актуальним психологічним проблемам, з якими регулярно стикаються покеристи будь-якого рівня.
Здатність мислити – це те, що дозволяє гравцям брати свідому участь у їх процесі прийняття рішень. Саме так вони можуть зважити інформацію з кількох джерел, згадати попередній екшн, сфокусуватися на певних деталях і відфільтрувати те, що не відноситься до справи.
Завдяки мисленню приймаються деякі з найбільш важливих рішень, і часто вони сприймаються як найбільш правильні. І лише коли проблема, така як тільт, блокує здатність гравця мислити, він розуміє, наскільки жахливо грає без цієї здатності.

Думки, які ви чуєте в своїй голові, знаходяться в частині мозку, званої працюючою пам’яттю. Для покерного гравця працююча пам’ять – це один з найбільш цінних ресурсів. Це, по суті, ментальний робочий стіл, за яким вони можуть свідомо працювати з інформацією, що приходить з безлічі різних джерел, таких як спогади, спостереження, інстинкти, попередній екшн, статистики HUD’у, фізичних і таймінг теллсів, бетсайзінгу, шансів банку і спілкування за столом.
Дослідження показало, що існує обмеження в 5-9 джерел інформації, які можна врахувати в певний момент часу. Оскільки обмеження у кожної людини різне, логічно припустити, що елітні, плюсові гравці володіють більшою працюючою пам’яттю, ніж середній гравець. І хоча розмір працюючої пам’яті обмежений, процес, який я називаю «стиснення», є хорошим способом витягти з неї більше інформації.
Стиснення інформації
Стиснення – це процес, при якому мозок збирає великий обсяг інформації і стискає її до маленького розміру, начебто zip-файлу. Стиснення можна проілюструвати на прикладі футбольних команд, що дають назви своїм лініям розіграшу. У кожної футбольної команди своя унікальна мова, що дозволяє їм дуже швидко обмінюватися великою кількістю інформації, приміром, «Подвійна гармата праворуч, Монтана заслін зліва». Усього кілька цих слів дозволяють квотербеку моментально передати докладні інструкції іншим десяти нападаючим. Можна написати цілі сторінки про призначення кожного гравця під час гри, проте завдяки інтенсивній практиці та навчанню їм можна нагадати про це лише парою слів.
Читайте також: Тайм-менеджмент і сила волі в покері (Джеред Тендлер)
Як безперервно вдосконалюватися в покері (Джеред Тендлер)
У покері прикладом стиснення декількох частин інформації є колірні мітки на гравців або стати у HUD’і. Зелений колір може означати лузового і пасивного гравця, червоний – небезпечного і агресивного, а жовтий – слабкого регуляра. Коли який-небудь з цих гравців ставить 4-бет, а у вас кишенькові валети, вам не обов’язково запам’ятовувати їх нікнейми, заглядати в нотси, дивитися на статистику або переглядати попередні роздачі з їх участю, щоб прийти до вирішення. Просто глянувши на одну лише деталь – їх колір – ви тут же отримаєте достатньо інформації для розуміння того, що зелений і жовтий означає фолд, а червоний – колл.
Коли ви працюєте над своєю грою, стиснення може дати вам швидке, корисне нагадування про область вашої гри, яку ви бажаєте вдосконалити. Наприклад, якщо у вас проблема з хіро-коллами, приклейте до крайки монітора стікер з написом «хіро-колл» і одного лише цього буде достатньо, щоб нагадати вам в потрібний момент, що робити цього не варто. Таке нагадування з двох слів представляє тактичну неефективність хіро-коллів, нагадує про погане самопочуття після жахливого хіро-колла, вказує на психологічну причину, з якої ви робите хіро-колли, а також спонукає не недооцінювати своїх опонентів. Потрудившись над тим, щоб стиснути цю інформацію в один шматок, ви зробите її легкодоступною, і вам більше не доведеться витрачати більшу кількість працюючої пам’яті.
Приклади мислення під час роздач
Щоб вам було простіше зрозуміти концепції працюючої пам’яті і стиснення, нижче наведено кілька прикладів того, як вони можуть бути застосовні до покерного рішення. Припустимо, ви граєте в турнірі з безлімітного холдему зі стеками менше середнього, всі викидають до вас на баттоні. У вас кишенькові дами. Ви рейзитеі отримуєте ре-рейз від великого блайнда.
У вакуумі ви можете подумати про наступні речі:
- Діапазон вашого опонента
- Розмір стека вашого опонента
- Ваш діапазон
- Ваше еквіті проти діапазону опонента
- Розмір вашого стека
- Розмір вашого стека після виграшу чи програшу роздачі
- Попередні дії опонента
Припускаючи, що ви добре граєте і перебуваєте в здоровому глузді, обробити ці сім факторів і прийти до рішення не завдасть труднощів. Насправді, завдяки стисненню деякі фактори будуть враховані дуже швидко. Тепер припустимо, що ви перебуваєте в аналогічній ситуації, але на цей раз на вас впливає страх програшу грошей, і ви близькі до баббла. Ви можете подумати про такі речі:
- Діапазон вашого опонента
- Розмір стека вашого опонента
- Ваш діапазон
- «Мене, напевно, знову переїдуть».
- Ваше еквіті проти діапазону опонента
- «У мене сильна рука, але не натси».
- Розмір вашого стека
- «Я міг би скинути і дістатися до призів».
- Розмір вашого стека після виграшу чи програшу роздачі
- Попередні дії опонента
- «Я, імовірно, міг би оплатити своє навчання, якби добрався до призів».
І хоча стиснення дозволяє вам збільшити кількість речей, які ви можете розглянути за один відрізок часу, у вашій голові все одно відбувається занадто багато всього, щоб впоратися з усім відразу. Крім того, оскільки надмірні емоції мають силу, що стискає обсяг працюючої пам’яті, у вас залишається менше простору для обліку великої кількості речей. Ви, швидше за все, заблукаєте в ході роздачі і не зможете думати про важливі фактори, такі як діапазон вашого опонента. Якщо ви не можете ізолювати потрібні шматочки інформації та фокусуватися на них, ви будете робити помилки. І навіть якщо ви примушуєте себе думати про потрібні речі, ви не зможете думати про них тим же чином – страх послабить і цю силу.
Читайте також: Кілька рівнів мислення в покері. А на якому рівні ви? (Меттью Пітт)
При прийнятті рішення, розумові фактори мають різну вагу; зрозуміло, що якісь з них надають більший вплив. Щоб проілюструвати цю концепцію, розглянемо ще один приклад, використовуючи ту ж ігрову ситуацію, але в цей раз ви перебуваєте за своїм першим фінальним ТВ-столом і ваш опонент Філ Айві. У цій ситуації обсяг вашої робочої пам’яті може бути розбитий таким чином:
- Розмір вашого стека – 5%
- Розмір стека вашого опонента – 5%
- Розмір вашого стека після виграшу чи програшу роздачі – 6%
- Ваш діапазон – 7%
- Ваше еквіті проти діапазону опонента – 7%
- Попередні дії опонента – 7%
- Діапазон вашого опонента – 10%
- «Я буду дуже нерозумно виглядати по телевізору, якщо натворю нісенітниці в цій роздачі» -24%
- «Трясця твоїй матері, це Філ Айві!» – 29%
У цьому прикладі більше половини вашої працюючої пам’яті поглинена боязню зробити помилку і тим фактом, що ви граєте проти Філа. Залишилося занадто мало працюючої пам’яті, щоб допомогти вам прийняти одне з найбільш важливих рішень у вашому покерному житті. Очевидно, що цей шлях не веде до успіху.
Цей приклад також показує, чому так важливо доведення навичок до рівня Несвідомої Компетенції – найвищого рівня стиснення. Будь-який успішний гравець високих лімітів володіє дуже активною працюючою пам’яттю. Володіючи стандартними тактичними знаннями, доведеними до майстерності, гравці накшталт Тома Двана мають великий додатковий вільний простір в працюючій пам’яті, що дозволяє фокусуватися на деталях високого рівня. Двану не потрібно турбуватися про такі речі як шанси банку, діапазони і важливість позиції. Більше того, концепції дуже високого рівня доведені ним до автоматизму, саме з цієї причини він помітно випереджає своїх суперників.
Автор: Джеред Тендлер
Джерело: книга «The Mental Game of Poker 2»
Переклад: poker.org.ua